تیر با جان سینوسی چیست؟ انواع سازه ها و سوله سین بیم

سوله، یک سازه فلزی است که در اکثر صنایع، کاربردهای فراوانی دارد. این روزها ساخت سازه‌های فلزی با سین بیم و تیر با جان سینوسی به منظور کاهش هزینه ساخت سوله، بسیار مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. سوله‌ها انواع مختلفی دارند اما اکثر مراحل ساخت سوله و اجرای آن‌ها تا حدودی مشابه هستند. بنا به کاربرد هر سوله و تقاضای مشتری، متریال مورد استفاده جهت ساخت سوله، متفاوت خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به شما تیر با جان سینوسی و سوله سین بیم را به صورت کامل معرفی کنیم. تیر با جان سینوسی کمک می‌کند هزینه‌های ساخت سازه شما کاهش پیدا کند و همچنین، از استحکام بسیار خوبی برخوردار است. در ادامه با ما در این مقاله همراه باشید.

مراحل ساختن سوله چیست؟

مراحل ساخت سوله شامل دو بخش اداری و اجرایی است. در مرحله اول، باید به سراغ گرفتن مجوزهای قانونی بروید؛ سپس مکان موردنظر برای ساخت سوله را تعیین کنید. پس از انجام مراحل اداری و تهیه زمین، نوبت به ساخت سوله می‌رسد.

برای اجرا، ابتدا باید با استفاده از راهنمایی مشاورین متخصص در این زمینه یا سپردن کار به یک شرکت سوله ساز معتبر و با تجربه در این زمینه، کار خود را آغاز کنید. برای شروع اجرای سوله، ابتدا خاک‌برداری و آزمایش خاک محل احداث صورت می‌گیرد. سپس اجرای فوندانسیون و کف سازی سوله آغاز می‌شود که برای انجام تمام این مراحل، نیاز به تخصص و تجربه است. هنگام نصب، سوله ساخته شده توسط شرکت سوله ساز، به محل حمل می‌شود و نصب ستون‌ها و قطعات دیگر آغاز خواهد شد. پس از نصب ستون‌ها، عملیات ساختمانی سوله مانند نصب سقف، دیوارکشی و همچنین نصب تجهیزات مورد نیاز برای سوله بر اساس کاربرد آن، با رعایت قوانین استاندارد انجام می‌شود. در نهایت نیز نوبت به بهره‌برداری از سوله می‌رسد.

در گذشته بیشتر سوله‌ها سنگین بودند و از تیرورق‌های سنگین ساخته می‌شدند؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت سوله‌های سبک و سوله فوق سبک با استفاده از تیر با جان سینوسی یا سین بیم افزایش چشمگیری پیدا کرده است. سعی داریم در ادامه، ویژگی‌ها و مزایای ساخت سوله با ورق سینوسی یا ساخت سوله با سین بیم را توسط شرکت پولادین دژ کاوه، معتبرترین شرکت سازنده سوله و سازه‌های فلزی شرح دهیم؛ با ما همراه باشید.

انواع متریال مورد استفاده در سخت سوله

استفاده از متریال سبک برای ساخت سوله، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا ساخت سوله‌های سبک و فوق سبک با استفاده از سین بیم، در ساخت سوله‌های صنعتی به خاطر کاهش قیمت ساخت اسکلت فلزی، بسیار محبوب است. سین بیم یکی از انواع تیر ورق سینوسی است و از اصلی‌ترین متریال مورد استفاده برای ساخت سازه‌های فلزی به‌شمار می‌آید. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، استفاده از سین بیم در ساخت سوله‌های سبک، افزایش چشمگیری داشته است. هزینه ساخت سوله به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از این عوامل، ابعاد سوله است. همچنین کاربرد سوله و میزان متریالی که برای ساخت سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد، در هزینه ساخت سوله تأثیر می‌گذارد.

سوله فوق سبک معمولاً به صورت پیش ساخته است و نصب و اجرای آن، زمان کوتاه‌تری می‌خواهد و اغلب با استفاده از تیر با جان سینوسی یا سین بیم ساخته می‌شود و با دارا بودن اسکلت فلزی خرپا، استحکام بسیار بالایی دارد. این سوله‌ها دارای سقفی شیب‌دار و یا منحنی شکل هستند. دهانه سوله فوق سبک بسیار بزرگ است و کاربردهای متفاوتی دارد که در ادامه، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

به دلیل استفاده از تیر ورق‌های جان سینوسی برای ساخت سوله فوق سبک، متریال و فولاد مورد استفاده نیز کاهش یافته و این امر، کاهش هزینه‌ها را در پی خواهد داشت. هزینه ساخت این سوله‌ها در مقایسه با سوله‌های سنگین مشابه، بسیار کمتر است.

مزایای استفاده از تیر ورق سینوسی

تیرورق سینوسی یا سین بیم به خاطر موج‌دار بودن و شکل ظاهری‌اش، نقش عمده‌ای در پایین آمدن هزینه‌ها و همچنین وزن سازه‌های فلزی دارد. این نوع تیرورق‌های سینوسی، به دلیل داشتن مقاومت بالا، برای ایمن کردن، نیازی به سخت‌کننده‌های جانبی ندارند و به همین سبب، برای ساخت انواع سوله‌های سبک، سوله‌های فوق سبک و سوله‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر برای ساخت سازه‌هایی که دهانه ورودی بزرگی دارند، کاربردی‌ هستند. همچنین به خاطر وزن کمی که دارند، وزن کلی سازه و هزینه آن را کاهش می‌دهند. یکی دیگر از مزایای ساخت این سوله‌ها، زمان سریع نصب آن‌ها است که دارای استحکام بالایی هستند. به دلیل داشتن سقف شیب‌دار و دهانه‌های بسیار بزرگ، کاربرد سوله سینوسی صنعتی، اغلب در صنایع مرغداری، کارخانه، سالن ورزشی، فروشگاه‌ها و آشیانه‌های هواپیما است.

پس از توضیح کاربردهای سازه‌های ساخته شده از ورق‌های سینوسی و کاربرد آن، زمان آن فرا رسیده تا به برخی از سؤالات متداول شما پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

  • تیر ورق با جان سینوسی چیست؟
  • انواع تیرورق کدام است؟
  • سوله سینوسی چیست؟
  • آیا استحکام تیر ورق با جان موجدار افزایش می‌یابد؟
  • مزایای ساخت سوله با ورق سینوسی چیست؟

تیر ورق با جان سینوسی چیست؟

تیر ورق با جان سینوسی یا همان سین بیم، که به آن تیر با جان سینوسی نیز گفته می‌شود، یکی از انواع تیرورق‌های فولادی است که برای تهیه آن‌ها، از ورقه‌های نازک استفاده می‌شود. این تیرورق‌های سینوسی، توان ارتفاع جان تیر را افزایش می‌دهند، بنابراین این افزایش ارتفاع، باعث افزایش مقاومت خمش مقاطع نیز می‌شود، در حالی که همچنان مصرف فولاد نسبت به سازه‌های دیگر کمتر است. از طرف دیگر، تیر با جان سینوسی در فیت کمانش موضعی بار تحت فشار را افزایش می‌دهد و به دلیل این که مساحت طولانی‌تری از آن، در معرض بار متمرکز قرار می‌گیرد، مقاومت کمانشی بیشتری نسبت به جان معمولی یا مسطح دارد.

تیرورق‌ها حاصل جوش خوردن دو ورق به‌عنوان بال و یک ورق به‌عنوان جان هستند و به شکلI  انگلیسی طراحی شده‌اند. این تیرورق‌ها می‌توانند بارهای سنگین را تحمل کنند.

انواع تیر ورق

تیرورق انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • جان تیر یا تیغه
  • بال تیر یا فلنج‌ها
  • سخت‌کننده یا استیفنرها

تیرورق‌ها از جنس آلیاژ فولاد و آهن هستند و به خاطر دارا بودن استقامت زیاد، استحکام بالا، خاصیت جوشکاری خوب و همچنین مقاومت در برابر خوردگی، در ساخت انواع سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوله سینوسی چیست؟

سوله سینوسی به سازه‌های فلزی گفته می‌شود که با استفاده از تیر با جان سینوسی یا سین بیم ساخته می‌شوند و دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی هستند. سوله سینوسی مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بالا بودن استحکام تیرورق با جان موجدار، یکی از مزایای این تیرورق‌ها است؛ زیرا حالت موج‌دار شده ورق‌ها، باعث می‌شود که استحکام بسیار بالایی پیدا کنند و همچنین به دلیل نازک‌تر شدن آن‌ها، میزان فولاد مصرفی برای ساخت آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

استفاده از تیرورق‌های جان سینوسی یا موج‌دار برای ساخت سوله، مزایای زیادی به‌همراه دارد.

مزایای ساخت سوله با ورق سینوسی چیست؟

  • کاهش زمان تولید و ساخت سوله
  • کاهش میزان متریال مصرفی
  • کاهش دادن بار مرده وارد بر سقف
  • کوتاه شدن زمان نصب و اجرای سوله

در صورت استفاده از تیر با جان سینوسی، نیاز به استفاده از تقویت‌کننده‌های عرضی و طولی نیست و به دلیل ساده بودن اجرای این سوله‌ها، استفاده از نیروی انسانی و همچنین خطاهای انسانی کاهش می‌یابد.

شرکت پولادین دژ کاوه (پدکا) در زمینه ساخت سازه‌های فلزی با استفاده از تیر با جان سینوسی (سین بیم) دارای سال‌ها تجربه است. این شرکت، با تکیه بر تخصص مهندسین خود، همواره سعی در طراحی و ساخت سازه‌های فلزی با کیفیت و قابل رقابت با تکنولوژی روز دنیا دارد.

با توجه به پیشرفت‌های چشمگیری که در زمینه ساخت تیرورق‌ها حاصل شده است، شرکت پولادین دژ کاوه نیز با به روز رسانی خدمات خود همگام با این پیشرفت، در حال طراحی و ساخت سوله‌های جدید با استفاده از تیر با جان سینوسی است. به منظور ساخت سازه‌های فلزی با سین بیم و تیر با جان سینوسی، می‌توانید از مشاوره متخصصین شرکت پولادین دژ کاوه بهره بگیرید.

سوالات متداول

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کمیل قاسمی
کمیل قاسمی
2 سال قبل

اسم دیگه سوله تیر با جان سینوسی چیه؟

مدیر سایت
مدیر سایت
2 سال قبل
پاسخ به  کمیل قاسمی

سلام آقای قاسمی عزیز. به سوله تیر با جان سینوسی، سوله سین بیم هم گفته میشه.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x