چگونه قیمت ساخت اسکلت فلزی را برآورد کنیم؟

برآورد قیمت ساخت اسکلت فلزی برای تمامی کافرمایانی که قصد ساخت سوله یا هر سازه فلزی دیگری را دارند، بسیار حائز اهمیت است. اما در ساخت هر نوع سازه‌ای، عوامل مختلفی می‌توانند روی قیمت تمام شده تأثیر گذارند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها نوع و میزان مصالح مصرفی است. به عنوان کارفرما لازم است با این عوامل آشنا شوید تا برای انتخاب نوع سازه و شیوه ساخت تصمیم نهایی را گرفته و برای تأمین هزینه‌ها اقدام کنید. در ادامه به بررسی قیمت ساخت انواع سازه (اسکلت و استراتکچر ساختمانی و صنعتی) و عوامل تأثیرگذار روی قیمت ساخت سازه‌های فلزی می‌پردازیم.

قیمت ساخت اسکلت فلزی

پیش از هرگونه اقدامی برای ساخت سوله، باید برآورد قیمت داشته باشید. اینکه چه عواملی می‌توانند روی هزینه ساخت سوله موثر باشند، عملاً می‌تواند میزان بودجه مورد نیاز برای بهره‌برداری از کارخانه یا هر سازه فلزی دیگری را تعیین کند. همان‌طور که می‌دانید یکی از مصالح اصلی در ساخت انواع سوله، فولاد و ورق‌های فولادی است. با توجه به اینکه قیمت فولاد به صورت روزانه محاسبه می‌شود، بنابراین میزان مصرف این مصالح و زمان شروع به اقدام برای ساخت روی هزینه نهایی تأثیرگذار خواهد بود.

البته غیر از فولاد مصالح دیگری نیز هستند که قیمت آن‌ها به روز تغییر کرده و در نتیجه این موضوع خود عامل مهمی در میزان قیمت نهایی خواهد بود. بنابراین برای برآورد قیمت، ابتدا باید نوع سوله و میزان فولاد و مصالح مورد نیاز برای ساخت مشخص شود. در ادامه می‌توانید اصلی‌ترین عواملی که روی قیمت ساخت اسکلت فلزی تأثیرگذار هستند را مطالعه کنید.

عوامل تأثیرگذار روی قیمت ساخت اسکلت فلزی

عوامل بسیاری روی قیمت ساخت اسکلت فلزی تأثیرگذار هستند و در زمان تصمیم برای اجرای طرح باید همه آن‌ها را در نظر داشته باشید. یکی از مهمترین و اصلی‌ترین عوامل، کاربری سوله و ابعاد آن است. در ادامه به بررسی کامل و کارشناسی شده این عوامل پرداخته و از میزان تأثیر آن‌ها بر قیمت تمام شده یک سوله فلزی خواهیم گفت. چرا که آشنایی با این موارد می‌تواند به برآورد هزینه یا بهای تمام شده سوله کمک کند.

علت اصلی بررسی این عوامل، آگاهی کارفرما از مواردی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی قیمت سوله تأثیر می‌گذارند. از طرفی هدف پولادین دژ از تدوین این مقاله شفاف سازی خواهد بود. چرا که بسیاری از کارفرماها تصور می‌کنند با افزایش ابعاد و اندازه سوله، همواره باید قیمت ساخت کاهش پیدا کند. در صورتی که این موضوع در تمامی موارد صادق نبوده و عوامل زیر می‌توانند برای تعیین قیمت ساخت اسکلت فلزی و دیگر انواع سوله تأثیرگذار باشند.

کاربری سازه و تأثیر آن روی قیمت ساخت اسکلت فلزی

اولین و اصلی‌ترین عامل تأثیرگذار روی قیمت ساخت اسکت سوله‌ها، نوع کاربری سوله خواهد بود. کاربری سوله‌ها معمولاً شامل انبار، کارخانه، آشیانه هواپیما، مرغداری، گاوداری، سالن همایش و سالن ورزشی خواهد بود. با توجه به نوع کاربری و نیازی که صنعت مورد نظر دارد، ابعاد و ارتفاع سوله مشخص می‌گردد.

در همین راستا مواردی چون نیاز به کف‌سازی، میزان محکم سازی، وجود یا عدم وجود جرثقیل، نوع تهویه مورد نیاز بر اساس نوع صنعت، نمای داخلی و بیرونی و … نیز مشخص خواهد شد. همگی این عوامل از جمله پارامترهایی هستند که می‌توانند روی میزان مصالح اولیه مورد نیاز تأثیرگذار باشند. به عنوان مثال برای سوله‌ای با ارتفاع بیشتر مانند آشیانه هواپیما، قطعاً به فولاد و مصالح ساختمانی بیشتری جهت مقاوم‌سازی نیاز خواهد بود.

غیر از کاربری سوله، نوع سوله نیز می‌تواند روی قیمت نهایی تأثیر گذارد. به عنوان مثال هزینه ساخت سوله فلزی با سوله بتونی و سوله سبک متفاوت خواهد بود. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که اگر بخواهید از سوله‌های پیش‌ساخته استفاده کنید، قیمت ساخت اسکلت فلزی پیش ساخته متفاوت خواهد بود.

نحوه ساخت اسکلت فلزی

شیوه ساخت سوله که می‌تواند شامل استفاده از اسکلت پیش‌ساخته، استفاده از پیچ و مهره برای ساخت سازه یا حتی جوشکاری اسکلت فولادی ساختمان سوله باشد، همگی روی قیمت تأثیر می‌گذارند. بنابراین پس از تعیین نوع کاربری سوله شیوه اجرای اسکلت فلزی را نیز باید مد نظر قرار دهید.

در همین راستا باید اشاره کنیم که قیمت ساخت اسکلت فلزی جوشی با قیمت ساخت اسکلت فلزی پیچ و مهره بسیار متفاوت است، چرا که در هر کدام از این سازه‌ها شیوه اتصال ستون‌ها و شیوه اجرا متفاوت خواهد بود.

شیوه ساخت سوله

ابعاد و شکل سوله و تأثیر آن روی قیمت ساخت اسکلت فلزی

ابعاد و اندازه اسکلت فلزی به صورت مستقیم روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد. اما همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، افزایش ابعاد یک سازه همواره به مفهوم افزایش یا حتی کاهش قیمت نخواهد بود. چرا که در این میان عوامل بسیار دیگری دخیل هستند.

هر چقدر ارتفاع سازه اسکلت فلزی بیشتر باشد، با توجه به افزایش میزان بارهای وارده بر سازه، ساختمان سوله نیازمند مقاوم‌سازی بیشتری خواهد بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ارتفاع سازه با میزان استحکام آن رابطه‌ای مستقیم دارد. به این مفهوم که هر چقدر سازه بلندتر باشد، باید مستحکم‌تر باشد.

از دیگر عوامل تأثیرگذار در قیمت ساخت سوله، ابعاد دهانه ورودی است. هر چقدر دهانه ورودی سوله بزرگتر باشد، نیازمند مقاوم‌سازی بیشتر در بخش ورودی خواهد بود. مقاوم‌سازی بیشتر نیز به مفهوم استفاده از مصالح بیشتر بوده که خود عامل اصلی افزایش قیمت است.

سقف سوله و تأثیر آن بر قیمت ساخت سازه

نوع سقف که می‌تواند شامل شیب‌دار یا قوسی باشد، از دیگر عواملی هستند که روی قیمت نهایی تأثیر می‌گذارند. چرا که قیمت سقف‌های قوسی همواره بالاتر از سقف‌های شیب‌دار است. دلیل اصلی این امر نیز میزان دورریز بیشتر ورق‌های مورد استفاده در ساخت سقف‌های قوسی است.

محل احداث سوله و تأثیر آن روی قیمت ساخت اسکلت فلزی ساختمانی

محل احداث سوله شامل شهر، منطقه، شرایط آب و هوایی و اقلیم همگی جزو عواملی هستند که بر بارهای وارده بر سازه تأثیر می‌گذارند. با تغییر محل احداث سوله، نیاز به تأسیسات مختلفی چون تهویه و همین‌طور میزان و نوع مصالح مصرفی تغییراتی خواهند داشت.

به عنوان مثال اگر محل احداث سوله در شهری واقع شده باشد که زلزله خیز بوده یا بادهای شدیدی در آن می‌وزد، قاعدتاً باید زیرساخت‌ها به شدت تقویت شده و دیوارها و سقف سوله در مقابل بارهای وارده ایمن شوند. از دیگر عوامل محیطی مؤثر روی نوع و میزان مصالح مصرفی می‌توان به جنس خاک، میزان بارش برف و حتی میزان تغییرات دمایی اشاره کرد.

در نظر داشته باشید که وقتی یک سازه در خارج از شهر یا در حاشیه شهر ساخته می‌شود، به دلیل باز بودن فضای اطراف، سازه با وزش بادهای شدیدتری مواجه خواهد بود. بنابراین حتی باید دوری و نزدیکی به شهر را نیز در نظر داشته باشید.

جرثقیل و تأثیر آن روی قیمت ساخت سوله

نوع کاربری سوله مشخص می‌کند که آیا سوله نیازمند جرثقیل هست یا خیر. برخی از کارخانه‌ها و اکثر انبارها نیازمند جرثقیل سقفی هستند. وجود چرثقیل سقفی از جمله عواملی است که روی قیمت ساخت اسکلت فلزی تأثیر می‌گذارد.

لازم به ذکر است که اگر محل اتکای جرثقیل سقفی روی سازه باشد به علت اینکه اسکلت سوله را سنگین‌تر خواهد کرد، قیمت تمام شده را نیز افزایش خواهد داد. البته جرثقیل‌های سقفی می‌توانند دارای سازه مستقل باشند که این امر به نوع طراحی و کاربری سوله وابسته است. سوله‌هایی که دارای جرثقیل سقفی با تناژ بالای 15 تن الی 20 تن و حتی بیشتر هستند، قطعاً نیازمند سازه مستقل برای جرثقیل خواهند بود.

اما در صورتی‌که تناژ جرثقیل کمتر از 10 تن باشد، نیازی به اجرای سازه مستقل نبوده و محل اتکای آن می‌تواند سازه اصلی باشد. بنابراین تناژ جرثقیل سقفی نیز خود عامل مهمی در هزینه‌های ساخت سوله خواهد بود. البته در برخی مواقع تناژ جرثقیل تنها عامل تعیین کننده در وجود یا عدم وجود سازه مستقل نیست. بلکه این موضوع را باید مهندس پروژه نیازسنجی کرده و با توجه به شرایط و نیاز کارفرما در مورد آن تصمیم بگیرد.

زمانی‌که برای ساخت یک سوله اقدام می‌کنید، تولیدکننده سازه فلزی با توجه به محل احداث، نوع کاربری سوله، شیوه ساخت، ابعاد سازه و وجود یا عدم وجود جرثقیل سقفی و محل قرارگیری آن، برآورد قیمت خواهد داشت. در نگاه اول، مصالح مصرفی مانند فولاد و ورق‌های فلزی روی قیمت ساخت اسکلت فلزی مؤثر هستند، اما به عنوان یک کارفرما باید عوامل دیگری را نیز مد نطر داشته باشید. عواملی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند روی قیمت ساخت سازه فلزی تأثیر گذارند. با آگاهی از این موارد می‌توانید به راحتی بودجه یا سرمایه اولیه لازم برای ساخت سازه مورد نظر خود را تخمین بزنید. پولادین دژ به عنوان یکی از برترین سازندگان سازه‌های فلزی، با بکارگیری ابزارهای روز و دانش متخصصان، تلاش می‌کند تا با برآورد شرایط و نیازهای کارفرما، بهترین و مناسب‌ترین قیمت را ارائه دهد.

سوالات متداول

بله! یکی از مهم‌ترین خدمات ما، طراحی، اجرا و ساخت اسکلت فلزی است. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان، با ما در تماس باشید تا اطلاعات شما را بررسی کنیم. سپس قیمت ساخت و نصب انواع استراکچر فلزی را به شما اطلاع می‌دهیم.
اسکلت فلزی ساختمان به هر 2 صورت جوشی و پیچ و مهره‌ای انجام می‌شود.
تفاوت ساخت اسکلت فلزی جوشی با پیچ و مهره، بستگی به نیازهای شما از سازه دارد. مثل ابعاد، ارتفاع، محل ساخت، جنس سازه و … شما می‌توانید برای مشاوره ساخت و نصب انواع استراکچر فلزی، از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.
تمامی سازه‌های ما، به صورت پیش ساخته هستند. سازه های پیش ساخته بصورت کلی به 2 دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم‌بندی می‌شوند.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهرامپور
بهرامپور
2 سال قبل

سلام وقت بخیر.
میشه توضیح بدید سازه فلزی چه انواعی داره؟ سازه پیش ساخته به چه سازه هایی میگن؟

مدیر سایت
مدیر سایت
2 سال قبل
پاسخ به  بهرامپور

سازه ها به 2 دسته کلی از نظر کاربرد تقسیم بندی می‌شوند:

  • سازه های صنعتی
  • سازه های ساختمانی و اسکلت فلزی

تمام این سازه ها، سازه آماده هستند. از نظر ساخت به 2 بخش زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • اسکلت فلزی جوشی
  • اسکلت فلزی پیچ و مهره
محمدرضا فیروزی
محمدرضا فیروزی
2 سال قبل

شما از چه دستگاهی برای جوشکاری اسکلت ها استفاده می کنید؟ چه جنس جوشی استفاده میشه؟

مدیر سایت
مدیر سایت
2 سال قبل

سلام آقای فیروزی عزیز.
جنس جوش بستگی به بیس متالی که جوشکاری میشن دارن بطور مثال برای فلزات پایه آهنی از فیلرهای کربن استیل استفاده میشه و فلزات غیر آهنی هم مثل استنلس استیل و آلومینیوم هم از فیرها با پایه های کروم دار و آلومینیوم استفاده می‌شوند.
گریدها معمولا از پایه 70 ksi به بالا در صنعت استفاده می‌شوند.
به این دلیل که مقاومت و استحکام جوش حتما می بایست بالاتر از مقاومت خود فلز پایه ای باشد جوشکاری می شود.

یوسف نژاد
یوسف نژاد
2 سال قبل

شما اسکلت فلزی پیچ و مهره هم میسازید؟

مدیر سایت
مدیر سایت
2 سال قبل
پاسخ به  یوسف نژاد

سلام آقای یوسف نژاد عزیز.
بله ما امکان تولید انواع اسکلت فلزی را داریم.

بهرامیان
بهرامیان
2 سال قبل

شما اسکلت فلزی پیش ساخته هم میتونید بسازید؟

مدیر سایت
مدیر سایت
2 سال قبل
پاسخ به  بهرامیان

سلام آقای بهرامیان عزیز.
بله. ما تخصصا می‌تونیم انواع اسکلت فلزی پیش ساخته را با توجه به شرایط شما طراحی و تولید کنیم.

اسماعیل حسنی
اسماعیل حسنی
1 سال قبل

سلام من میخوام روی یه سه طبقه واقع در گیلاوندکه ریشه ستونها هم بیرون هستش یک طبقه پیش ساخته اجرا کنم آیا امکانش هست

administrator
administrator
1 سال قبل

سلام جناب حسنی وقتتون بخیر باشه، بستگی به نقشه های اولیه دارد. جهت مشاوره با شماره 09010203040 تماس بگیرید.

محمد از ماکو
محمد از ماکو
10 ماه قبل

من میخواهم ۳۶۰ متر مربع در سه طبقه خونه بسازم البته طبقه سوم سقفش شیروانی ،چند تن وبا چه قیمتی ،اسکلت پیچ مهره‌ای درست میکنید

administrator
administrator
10 ماه قبل
پاسخ به  محمد از ماکو

با عرض سلام و احترام
مجموعه پدکا به علت شلوغی خط تولید پروژه های زیر 200 تن را نمی پذیرد.

12
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x