مراحل ساخت سوله چگونه است؟

سوله به مکان‌های سربسته و بزرگ فلزی اطلاق می‌شود که کاربردهای فراوانی دارند؛ می‌توان از آن‌ها به عنوان مکانی برای احداث کارخانه، مرغداری، باشگاه ورزشی و کارگاه‌های تولیدی استفاده کرد. استفاده از سوله‌ها مقرون‌به‌صرفه و راحت است و به همین علت، افراد بسیاری تمایل به استفاده از آن‌ها دارند. سوله‌ها در انواع و ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند. این سازه‌ها با سقف‌های بلند و فضایی یکپارچه، مکانی مناسب برای انجام هر کاری هستند.

عده‌ای اقدام به خرید سوله‌ دست دوم و یا آماده می‌کنند و یا از سوله سبک ارزان موجود در بازار استفاده می‌کنند. اما برخی دوست دارند که سوله را به طور اختصاصی و با توجه به نوع کار خود بسازند تا دقیقا مطابق با چیزی باشد که کسب و کارشان به آن نیاز دارد. با ما همراه باشید تا با مراحل طراحی، ساخت و اجرای سوله آشنا شوید.

اهمیت طراحی سوله در مراحل ساخت سوله

خرید سوله آماده، قطع به یقین راحت‌تر از ساخت آن است؛ دردسرهای ساخت و اجرای آن و همچنین هزینه ساخت اسکلت فلزی سبب می‌شود بسیاری از مردم، به خرید سوله روی بیاورند. با این‌حال عده‌ای دوست دارند که سوله برای کسب‌وکار آن‌ها به صورت اختصاصی طراحی شده باشد. برخی از افراد هم با هدف کاهش هزینه‌ها، از سوله دست دوم استفاده می‌کنند. اینکه سوله دقیقاً همان کاربردی که کسب‌وکارشان نیاز دارد را داشته باشد، اهمیت طراحی سوله را مشخص می‌کند؛ از طرفی طراحی سوله پیش از ساخت، به کاهش زمان و هزینه ساخت سوله منجر خواهد شد.

ساخت سوله فرایندی تقریباً طولانی است و آشنایی با مراحل ساخت سوله، دانش فنی زیادی می‌طلبد. انتخاب محل مناسب برای ساخت سوله، اولین و مهم‌ترین مرحله ساخت است که باید آن را با توجه به نوع کسب‌وکار خود انتخاب کنید. برآورد هزینه، مرحله بعدی است چراکه در ادامه کار تأثیر زیادی دارد. عوامل زیاد دیگری، ازجمله مصالح مصرفی، در هزینه‌های ساخت سوله دخیل هستند. به‌عنوان‌مثال استفاده از بتن، سبب بالا رفتن هزینه‌ها شده و بالعکس استفاده از تیر با جان سینوسی که مقاومت بالا، وزن کمتر و قیمت پایین‌تری دارد، به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. تصمیم‌گیری درباره ابعاد سوله، ظاهر آن و در ادامه، گرفتن مجوز مراحل بعدی ساخت سوله هستند. می‌توانید یک سوله پیش‌ساخته انتخاب کرده و در محل موردنظر نصب کنید و یا می‌توانید بدنه آن را نیز خودتان بسازید و همگی این موارد، به نوع کسب‌وکار شما بستگی دارند. اگر قصد ساخت یک سوله را دارید، حتماً با یک متخصص مشورت کنید. می‌توانید از شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند کمک بگیرید.

انجام درست کف سازی و فونداسیون سوله اهمیت بسیار بالایی دارد، چراکه به راحت‌تر شدن ساخت‌وساز منجر شده و به‌علاوه، عامل مهمی در استحکام سوله در آینده است. استحکام و مقاومت سازه در آینده هزینه‌های مربوط به بازسازی و تعمیر را نیز کاهش می‌دهد. انتخاب مصالح مناسب از عوامل مهم در کیفیت کف سازی است؛ از این مواد می‌توان به بتن، اپوکسی و پلی اورتان اشاره که باید آن را با توجه به ساختار سوله و نوع کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

فرآیند و نحوه نصب سوله

نحوه نصب سوله بر روی فوندانسیون، کاری مهم و تخصصی است و باید با دقت انجام شود و شامل مراحل زیر است.

  • نصب ستون‌های سوله: نصب ستون، مهم است زیرا تمام بار سازه از طریق آن‌ها به فونداسیون منتقل می‌شود. آن‌ها باید با توجه به نقشه نهایی ساختمان، به یکدیگر پیچ و مهره و یا جوش داده شوند.
  • نصب رفترها: رفترها به ستون‌های افقی گفته می‌شود که بین ستون‌های عمودی نصب شده و به استحکام آنان کمک می‌کنند و همچنین بار طبقات را نیز به دوش می‌کشند و شامل دو قسمت بال و جان هستند.
  • نصب لاپه ­و پرلین‌­ها: لاپه‌­ها قطعاتی متقاطع هستند که در هنگام اتصال سقف به ستون‌ها استفاده می‌شوند.
  • گونیا سازی سازه: با تنظیم و رصد تمام ستون‌ها و مهارهای قطری در جای درست خودشان انجام می‌شود.
  • نصب قاب‌های سوله: حال اسکلت اصلی سوله آماده شده است و نصب قاب‌های سوله، آخرین مرحله از نصب سوله است که بعد از آن، پوشش سقف، دیوارها و کف‌سازی سوله با توجه کاربرد آن و بودجه انجام می‌شود.

اجرای انشعاب برق و گاز در سوله

امروزه تقریباً تمام زندگی ما با برق و گاز اداره می‌شود و بدون برق و گاز، انجام هیچ کاری ممکن نیست؛ طبیعتاً سوله‌ها نیز به این دو احتیاج دارند. برای اجرای انشعاب برق و گاز در سوله، باید به شرکت‌های مربوطه مراجعه و مجوزهای لازم را اخذ کنید.

این انشعابات بسیار حساس بوده و نصب آن، باید توسط شخص متخصص انجام شود زیرا رعایت موارد ایمنی در نصب این انشعابات، به‌خصوص برق، مهم است پس مطمئن شوید که در تمام مراحل سیم‌کشی و لوله‌کشی‌ها، نصب کنتورها و فیوزها موارد امنیتی رعایت شود.

تاسیسات مورد نیاز

به‌طور کلی به تمام امکاناتی که در سوله به کار می‌رود، تأسیسات گفته می‌شود که برای آسایش و راحتی به‌وجود آمده‌­اند و امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تعدادشان رو به افزایش است که بسته به نوع فعالیتی که قرار است سوله داشته باشد، متفاوت خواهند بود. اما تأسیسات مشترکی وجود دارد که باید در همه سوله‌ها موجود باشند مانند سیستم‌های سرمایش، گرمایش، آب‌رسانی، گازرسانی، فاضلاب، اطفای حریق، تهویه هوا و سیستم مربوط به بهداشت سوله. تأسیسات تخصصی که هر کسب و کاری احتیاج دارد، باید توسط متخصص آن انتخاب و نصب شوند؛ طبیعتاً تأسیساتی که یک باشگاه ورزشی احتیاج خواهد داشت، متفاوت از یک کارگاه تولیدی کفش است.

در این مطلب سعی کردیم بگوییم سوله چیست و مراحل ساخت سوله را برای شما تشریح کنیم. راه‌اندازی سوله، کاری هزینه­بر، طولانی و تخصصی است که رعایت نکات ایمنی لازم در آن بسیار مهم است. انجام دادن بعضی کارها، به تسریع ساخت و صرفه‌جویی در هزینه­ها کمک خواهد کرد، مانند طراحی سوله پیش از ساخت و استفاده از مصالح جایگزین. اما مزیتی که ساخت سوله صنعتی اختصاصی خواهد داشت، این است که تمام انتظارات شما از یک سوله را برآورده خواهد کرد.

سوالات متداول

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قاسمی
قاسمی
2 سال قبل

این مقاله مراحل ساخت سوله به صورت کامله؟ یعنی تمامی فرآیندها رو شامل میشه؟

مدیر سایت
مدیر سایت
2 سال قبل
پاسخ به  قاسمی

سلام آقای قاسمی عزیز.
بله. این مراحل ساخت و اجرای سوله به صورت کامل توضیح داده شده در این مقاله.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x