محاسبه وزن سوله و کنترل محاسبات سوله چگونه انجام می‌شود؟

هدف از کنترل محاسبات سوله و محاسبه وزن سوله، اقتصادی بودن، مشخص بودن سبک ساخت و طراحی، رعایت نکات ایمنی و استحکام لازم یک سوله است؛ رعایت نکردن نکات استاندارد تعیین شده در محاسبه وزن سوله با جرثقیل در سوله‌های صنعتی بسیار خطرناک خواهد بود.

محاسبات سوله نقشه راهی برای ساخت آن به بهترین شکل است که به پیش‌بینی مشکلات بالقوه و آماده بودن برای آن‌ها کمک می­کند. برای انجام محاسبات سوله، به‌خصوص محاسبه وزن سوله، باید میزان فولاد مصرفی را محاسبه کنید.

برای طراحی نقشه سوله، چه محاسباتی باید انجام شود؟

طراحی نقشه سوله به کمک نرم‌افزارهایی مانند سپ (SAP)، ایتبز (ETABS)، اتوکد (AUTOCAD) و… انجام می‌شود که فاکتورهای زیادی در آن لحاظ می‌شود و سپس تمام محاسبات را در دفترچه‌ای ثبت می‌کنند تا مستند و قابل بررسی باشد. این مشخصات فنی شامل موارد زیر است:

  • محل ساخت سوله (نوع خاک، شرایط اقلیمی و آب و هوایی، شیب زمين و…)
  • ابعاد سوله (طول دهانه، طول، عرض، ارتفاع سوله و…)
  • کاربرد سوله (انبار محصولات کشاورزی، کارخانه‌های صنعتی، آشیانه‌های هواپیما و…)
  • تعداد طبقات آن (اگر سوله داری نیم‌طبقه یا طبقه اضافی باشد)
  • مقاومت سوله در برابر بارهای مرده (بارهای جانبی مانند وزش باد یا طوفان، بارش برف و باران، تگرگ، زلزله)
  • محاسبه وزن سوله با جرثقیل
  • بارندگی برف
  • بار باد
  • جاذبه
  • بارهای جانبی وارد بر سوله
  • مصالح مصرفی (استفاده از تیر‌آهن یا تیرورق، استفاده از پیچ و مهره، نوع پوشش دیوارها و سقف سوله و … که نقش بزرگی در وزن سوله دارند)
  • نرم‌افزار استفاده شده در طراحی نقشه اولیه
  • جزئیات سقف سوله و تیرانداز و…

بعد از دریافت جزئیات سوله که از آن به عنوان دفترچه محاسبات سوله یاد می‌شود، باید با در دست داشتن آن، اقدام به گرفتن مجوزها کنید و البته بهتر است از مشاورین این حوزه نیز تائید بگیرید؛ زیرا در صورت درست نبودن نقشه ساخت سوله، پس از ساخت، با وزش بادهای شدید و یا بارش برف سنگین، ممکن است با مشکلات زیادی روبه‌رو شوید و حتی سوله فرونشست کند.

وزن پوشش سوله به چه عواملی بستگی دارد؟

طراحی درست پوشش سقف سوله نیز بسیار مهم است زیرا تأثیر زیادی بر میزان وزن سوله دارد. سقف سوله‌ها شیب‌دار است و نقش مهمی در استحکام ساختار سوله دارد. البته ساختار سقف نیز وابسته کاربرد سوله است و باید برای ساخت آن از انواع پانل استفاده کرد:

  • پانل­‌هایی که از ورق گالوانیزه و پشم‌شیشه ساخته شده­اند.
  • پانل‌های ساخته‌شده از ورق‌های آلومینیومی و پشم‌شیشه

هرکدام از این متریال­ها بر وزن، هزینه ساخت و البته استحکام سازه تأثیرگذار هستند. معمولاً برای ساخت سوله­های فوق سبک، از سقف­های شیب­دار استفاده می‌شود.

نحوه محاسبه وزن سوله با جرثقیل

اهمیت محاسبه وزن سوله با جرثقیل بسیار زیاد است؛ به خصوص اگر سوله کاربرد صنعتی داشته باشد که با در نظر گرفتن ابعاد دهانه سوله، تناژ جرثقیل، استاندارد‌های زلزله و با نرم‌افزارهای اتوکد، ایتبس و سیف محاسبه می‌شود. فرمول محاسبه وزن سوله، باید با توجه جرثقیل مورد استفاده، به‌کاربرده شود. این کار با کمک نرم‌افزار محاسبه وزن سوله، بسیار سریع و با دقت انجام شده و معمولاً برای محاسبه زیرساخت سوله از نرم‌افزار SAFE و برای محاسبه اسکلت سوله، از برنامه sap2000 استفاده می‌شود. نرم‌افزارهای AutoCad و تکلااستراکچرز نیز از نرم­افزارهای بسیار قوی در زمینه طراحی سازه هستند.

فرمول محاسبه وزن سوله از طریق محاسبه وزن فلز و متریال مصرفی

محاسبه وزن و حجم متریال مصرفی سوله، از طریق فرمول زیر انجام می‌شود.

محاسبه وزن متریال­‌های مثل پروفیل، تسمه، ورق و پلیت

1000000 ÷ (۷.۸۶ (چگالی متریال مورد نظر) × ضخامت به میلی متر × عرض به میلی متر × طول به میلی­متر)

محاسبه وزن میلگرد

1000000 ÷ [۷.۸۶ (چگالی متریال مورد نظر) × ۳.۱۴ (عدد ثابت پی) × (۲ ÷ قطر میلگرد به میلی متر) × (۲ ÷ قطر میلگرد به میلی متر) × طول به میلی متر]

محاسبه وزن لوله‌ها

1000000 ÷ [۷.۸۶ (چگالی متریال مورد نظر) × ۳.۱۴ (عدد ثابت پی) × (۲ ÷ (قطر داخلی – قطر خارجی)) × طول به میلی متر]

محاسبه حجم آهن

طول به میلی متر× عرض به میلی متر× ضخامت به میلی متر× 7.85 تقسیم‌بر 1000000 > > > > وزن آهن

مقیاس­های استفاده شده در این فرمول­ها، میلی­متر و چگالی آهن­آلات است؛ در صورت استفاده از دیگر متریال­ها، می‌توانید چگالی آن‌ها را در این فرمول­ها جایگزین کنید. اما در نهایت با تقسیم عدد حاصله بر 1000000 وزن متریال به کیلوگرم به دست می­آید. می­تواند از واحد سانتی­متر نیز استفاده کنید اما در آن صورت باید عدد نهایی را بر 1000 تقسیم کنید.

وزن واحد سطح سوله چگونه محاسبه می‌شود؟

وزن واحد سطح سوله، به فشار وارده بر فوندانسیون آن، از طرف ستون­ها و سقف سوله به فوندانسیون سوله گفته می‌شود و قطعاً محدودیت‌هایی دارد:

  • ارتفاع سوله
  • تراز جرثقیل
  • مکان احداث سوله

وجود این محدودیت‌ها به دلایل زیر است:

ارتفاع سوله، نوع سقف آن و متریال مصرفی، بر فشار وارده بر کف تأثیرگذار هستند که هرچه بیشتر باشند، احتمال خطر بیشتر خواهد بود.

یکی دیگر از عواملی که بر وزن واحد سطح سوله و هزینه ساخت سوله تأثیر مستقیم و بسیار مهمی دارد، محلی است که سوله در آن احداث می‌شود. دور یا نزدیک بودن آن از شهر به جهت حمل‌ونقل، بر افزایش هزینه­ها و همچنین نوع خاک آن‌که ممکن است فوندانسیون خاص خودش را بخواهد و شرایط آب و هوایی محل احداث نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

انواع سوله‌ها

سوله سبک، نوعی از سوله است که با تکنولوژی پیشرفته ساخته شده و فولاد کمی در آن استفاده می‌شود؛ اما مهم است که بدانید این نوع سوله، از استحکام و دوام بالایی نیز برخوردار است. اگر به دنبال سوله­های بزرگ و یا با دهانه بزرگ هستید و علاوه بر آن، می‌خواهید بودجه خود را کاهش دهید، این نوع سوله­ها بهترین گزینه برای شما هستند. مزایای این سوله­ها، به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ راحت و سریع بودن نصب این سازه در محل احداث، از مزایایی است که شاید بسیار خوشحالتان کند.

اما در کنار این نوع سوله، انواع دیگری نیز وجود دارند، مانند سوله ساخته‌شده با تیر با جان سینوسی که مزایای خودشان را داشته و با توجه به نیاز هر کاربری، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

سوله‌های ساخته‌شده با تیر با جان سینوسی، به فولاد کمتر و در نتیجه هزینه کمتر نیاز دارد. انعطاف­پذیری این نوع متریال برای موقعیت‌های مختلف، عدم نیاز به تقویت‌کننده‌ها، مقاومت در برابر خوردگی و توانایی جوش دادن آن‌ها، سبب شده که مورد توجه بسیاری از سازندگان سازه قرار گیرند.

البته نباید فراموش کرد که ساخت تیر با جان سینوسی نیازمند تجهیزات پیشرفته است که در اختیار هر شرکتی نبوده و تنها تعداد کمی از شرکت‌ها آنها را می­سازند. با این حال، مزایای این تیرها تقریبا تمام سازندگان را به سمت خود می­کشاند.

سخن آخر

نوع سوله را با توجه به کاربری آن، نیاز شما و بودجه خود و حتماً با گرفتن مشاوره از متخصصین این امر انتخاب کنید. ساخت سوله در صورت رعایت نکردن قوانین، استانداردها و کمک نگرفتن از متخصصان، می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود؛ اما با دقت و هوشیاری می‌توانید این تجربه را به‌راحتی پشت سر بگذارید.

سوالات متداول

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تولید محتوا
2 سال قبل

I read this paragraph completely on the topic of the comparison of latest and earlier technologies, it’s
awesome article.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x