آشنایی با معایب و مزایای سوله سنگین یا سوله تیرورق

سوله‌ها سازه‌های کاربردی و مهمی هستند که انواع مختلفی دارند. ساخت این سازه­ها که شاخصه‌های زیادی دارد، باید با توجه به تمام استانداردها و با دقت تمام انجام شود. در این مطلب، خواهیم گفت سوله سنگین یا سوله تیرورق چیست و شما را با مزایا و معایب آن آشنا خواهیم کرد.

در ساخت این نوع از سوله‌ها، از تیرورق در فواصل زیاد استفاده می‌کنند که منجر به استفاده بیشتر از فولاد و در نتیجه افزایش هزینه­ها می‌شود. فاصله ذکر شده 6 متر است و شناژ با پی به صورت جداگانه متصل می‌شوند. علاوه بر آن، این سازه بسیار سنگین است که دلیل نام‌گذاری آن نیز همین امر است.

دسته‌بندی سوله‌ها

سوله چیست

سوله‌ها تقسیم‌بندی‌های زیادی دارند اما بر اساس وزن آن‌ها پس از ساخته شدن، آن‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کند که مراحل ساخت هرکدام، متفاوت است:

این سازه‌ها همچنین در تقسیم‌بندی دیگری از نظر اسکلت، به دو نوع اسکلت فلزی و اسکلت بتونی تقسیم می‌شوند. که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. سوله­هایی که اسکلت بتنی دارند، دارای فوندانسیون، سقف و حتی ستون‌های بتنی هستند.

در عوض در سوله‌هایی که اسکلت فلزی دارند، تنها برای فنداسیون و کامل کردن ساختار سقف، از بتن استفاده شده و برای دیگر بخش‌ها، از ترکیب فلز و فولاد استفاده می‌شود. این سازه‌ها با کاهش وزن و افزایش سرعت ساخت، مورد توجه افراد بیشتری هستند؛ به علاوه تسریع روند ساخت و همچنین کاهش وزن متریال مصرفی، به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود.

خوب است بدانید که سازه‌های بتنی نیز استانداردهای مشخصی دارند که رعایت آن‌ها، باعث ساخت سوله‌ای محکم می‌شود؛ اما بعضی از شرکت‌های بی‌تجربه، به‌منظور افزایش دستمزد، بتن بیشتری برای ساخت استفاده می‌کنند. برای همین یا باید خودتان دانش کافی از ساخت و ساز داشته باشید و یا از شرکت‌های معتبر و مطمئن کمک بگیرید.

تیرورق چیست؟

تیروق، صفحات فولادی است که به یکدیگر متصل شده و اشکال مختلفی را تشکیل می‌دهند. این صفحات در اندازه‌­های دلخواه، توسط دستگاه برش CNC برش داده شده و با جوشکاری به یکدیگر متصل شده و تشکیل تیرورق می‌دهند. تیرورق­ ها می‌توانند در اجزای بیشتری از سوله، نسبت به تیرآهن استفاده شوند و استفاده از آن‌ها به دلیل استحکام بالا و وزن کمتر، محبوبیت بیشتری دارد.

نوع خاص دیگری از تیرورق نیز وجود دارد که از آلیاژ فولاد و آهن ساخته. این تیرورق از یک تیر، دو بال و یک جان تشکیل شده که به شکل خاصی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. علاوه بر آن، ساخت این نوع تیرورق بسیار سخت بوده و به ماشین­ آلات خاصی احتیاج دارد. تیرورقی که معرفی کردیم، تیر با جان سینوسی نام دارد که پایداری برش، استحکام و قابلیت جوشکاری زیادی داشته و همچنین نیازی به تقویت‌کننده‌های طولی، عرضی و یا جانبی ندارد. این نوع تیرورق، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و فرسایش داشته و با وزن کمی که دارد، هزینه کمتری نیز به همراه خواهد داشت.

سوله سبک و سوله تیر با جان سینوسی و تفاوت های آن

امروزه، بیشتر از تیرورق برای ساخت سوله‌هایی که اسکلت فلزی دارند، استفاده می‌شود و این، به دلیل مزایایی است که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم؛ اما نوع دیگری از سوله نیز وجود دارد که از پروفیل و لوله ساخته می‌شود و به آن، سوله سبک ارزان گفته می‌شود. در این سازه، از فولاد بسیار کمی استفاده می‌شود که منجر به هزینه‌های کمتر و وزن بسیار پایین‌تر می‌شود؛ البته خوب است بدانید که این سازه علاوه بر مزایایی که دارد، از استحکام و دوام قابل قبولی نیز برخوردار است.

تیر با جان سینوسی، با طراحی خاصی که دارد، مقاومت بسیار بالایی در برابر نیروهای وارده داشته و وزن بسیار کمتری دارد. دو تیغه صاف و یک تیغه موجی شکل (سینوسی) در میان آن‌ها، به افزایش سطحی که بر آن فشار وارد می‌شود، منجر شده و در نتیجه مقاومت تیر نیز افزایش می‌یابد. سوله‌هایی که با تیر با جان سینوسی ساخته می‌شوند، بسیار سبک و مستحکم بوده و قابلیت ساخت در ابعاد بزرگ را دارند.

مزایای سوله تیرورق چیست؟

سوله‌ تیر ورق مزایایی نسبت به دیگر انواع سوله دارد. مزایای سوله تیرورق عبارتند از:

  • امکان داشتن سوله چند طبقه با آن‌ها
  • امکان بازیافت شدن قطعات آن، پس از بی­استفاده شدن
  • در ساخت سوله‌های تیرورقی می‌توان از جرثقیل سقفی که در صنعت، بسیار پرکاربرد است استفاده کرد.
  • این سوله‌ها مناسب‌ترین گزینه برای مرغداری‌ها و مصارف کشاورزی هستند.

سوله سنگین چه معایبی دارد؟

انواع سوله سنگین با توجه به مزایایی که دارند، قطعاً معایبی نیز دارند. بزرگ‌ترین عیب از معایب سوله سنگین، گران تمام شدن آن‌ها است که دلیل آن در بالا ذکر شد. از دیگر معایب آن، وجود محدودیت در اندازه دهانه سوله (45 متر) است؛ زیرا در ساخت آن‌ها، قطعات تنها به هم جوش خورده و یا پیچ و مهره می‌شوند. دهانه‌های بزرگ‌تر از 45 متر، تعادل وزنی این سازه را به هم می‌زنند که سبب کاهش امنیت آن می‌شود.

سخن آخر

انواع مختلف سوله، به دلیل ساختار و کاربردهای متفاوتی که دارند، معایب و مزایای خودشان را دارند. شما باید به هنگام ساخت یکی از آن‌ها، هزینه ساخت سوله صنعتی، نیاز و کاربری، محل احداث سوله، متراژ آن و متریال مصرفی مورد نظرتان را لحاظ کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

سوالات متداول

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x