هزینه ساخت انواع سوله صنعتی

هزینه ساخت سوله و برآورد هزینه‌های اجرای این سازه فلزی، برای کسب و کارها از این جهت اهمیت دارد که می‌توانند با توجه به بودجه در نظر گرفته شده، حتی ابعاد سوله و امکانات آن را نیز مشخص کنند. چالش اصلی اینجاست که غیر از افزایش روز افزون قیمت مصالح مورد نیاز برای ساخت سوله، عوامل دیگری روی هزینه نهایی تاثیرگذار هستند. بنابراین شما به ‌عنوان کارفرما لازم است علاوه‌بر آشنایی با این عوامل با بررسی شرایط مختلف و نیازهای صنعت خود، بهترین و مناسب‌ترین سازه را انتخاب کنید.

اهمیت برآورد قیمت کلی ساخت سوله

برآورده قیمت سازه فلزی سوله از این جهت اهمیت دارد که هر کسب و کار با مشخص شدن حداقل و حداکثر سرمایه لازم برای اجرای سوله می‌تواند مشخص کند که کدام‌یک از نیازهای اصلی کسب‌وکار او در اولویت قرار دارند. قاعدتاً هر کسب‌وکاری در ابتدای امر به دنبال راه‌اندازی یک سوله با امکانات کامل و فوق‌العاده است، اما نباید این موضوع را از نظر دور کنیم که هزینه ساخت سوله فلزی، در زمان‌های مختلف می‌تواند به عوامل گوناگونی وابسته باشد. این امر نقشی کلیدی در اجرای بخش‌های مختلف یک سوله با امکانات کامل یا حداقل امکانات را خواهد داشت.

بنابراین شاید در ابتدای امر افراد به‌دنبال اجرای حداکثری امکانات لازم برای یک سوله باشند؛ اما متاسفانه در این میان قیمت ساخت اسکلت فلزی می‌تواند روی تصمیمات کسب‌و‌کار تاثیر مستقیمی داشته باشد. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، لازم است تا به‌عنوان کارفرما با عوامل موثر روی هزینه ساخت سوله بیشتر آشنا شوید و به این ترتیب علاوه‌بر کسب اطلاعات لازم جهت برآورد و تخمین حداقل سرمایه اولیه لازم، می‌توانید از ابتدای امر مهم‌ترین نیازهای خود را برای شرکت سازنده سوله مشخص کنید.

عوامل موثر روی هزینه ساخت سوله

تقریباً همه ما با مفهوم سوله چیست آشنا هستیم، اما برای ارائه عوامل موثر روی قیمت ساخت سوله اجازه دهید توضیحات کوتاهی در رابطه با سوله ارائه دهیم.

سوله یک سازه فلزی است که به تناسب نیازهای کسب‌وکار می‌تواند کاربری و ابعاد مختلفی داشته باشد. این سازه فلزی که در بسیاری از موارد با سقف‌های شیب‌دار ساخته می‌شود برای کسب‌وکارهای مختلفی از جمله مرغداری، گاوداری، سالن‌های کشاورزی، سالن ورزشی و همایش، فروشگاه و تعمیرگاه، کارخانه‌های بزرگ و کوچک، انبار و آشیانه هواپیما بسیار مناسب بوده و اجرای آن راحت و مقرون به صرفه است. لازم است بدانید که بسیاری از کسب‌وکارها به‌دنبال اجرای یک سالن صنعتی ارزان هستند، اما در نظر داشته باشید که نباید کیفیت و کارآیی یک سالن صنعتی را فدای قیمت کنید. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین عوامل موثر روی قیمت ساخت سوله سبک و انواع دیگر سوله‌ها آشنا شوید.

کاربری سوله یا صنعت مورد نظر

از جمله اصلی‌ترین عوامل موثر روی قیمت ساخت سوله، کاربری آن خواهد بود. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم سوله‌ها معمولاً برای موارد مختلفی شامل کارخانه، آشیانه هواپیما، گاوداری، مرغداری، نمایشگاه و فروشگاه‌های بزرگ، سالن‌ها و انبار ساخته می‌شوند. بنابراین با توجه به نوع کاربری یک سوله، موارد مهمی شامل محکم‌سازی، نحوه تهویه، نحوه نوردهی، کف‌سازی، نوع سقف، دهانه ورودی، ارتفاع و ابعاد سوله مشخص خواهد شد. لازم به ذکر است که برای اجرای هر کدام از این موارد، مصالح مختلفی مورد نیاز خواهد بود که به صورت مستقیم می‌تواند روی هزینه ساخت سوله تاثیر گذارند.

متریال و مصالح مورد استفاده

ساخت سوله بدون مصالح و متریال، طبیعتاً بی‌مفهوم خواهد بود. بنابراین، اینکه با توجه به کاربری سوله و ابعاد آن از چه نوع متریال و مصالحی استفاده می‌شود، مهمترین عامل در افزایش یا کاهش هزینه ساخت سوله است. مهمترین متریال مورد استفاده در ساخت سوله، فولاد است که متاسفانه قیمت آن به‌روز بوده و همواره در حال افزایش است. بنابراین اطلاع از قیمت فولاد و از طرفی میزان فولاد مورد استفاده برای ساخت سوله ، مهمترین عامل در برآورد هزینه‌ها و تخمین سرمایه اولیه خواهد بود.

در برخی موارد با بررسی‌های صورت گرفته از جهات مختلف و نظر کارشناس، می‌توان از مصالحی استفاده کرد که بهای تمام شده کمتری داشته و در نتیجه می‌تواند به ساخت سوله با قیمت پایین‌تر کمک کند. از جمله این متریال می‌توان به سین بیم اشاره کرد که به دلیل مقاومت بالا در برابر بارهای وارده و همین‌طور به دلیل ساختار خاص آن، منجر به کاهش هزینه ساخت سوله خواهد شد.

سین بیم نوعی تیر با جان سینوسی یا موج‌دار است که معمولاً برای ساخت آن از ورق‌های نازک استفاده می‌شود. اما به دلیل ساختار خاص این متریال، نیازی به استفاده از سخت‌کننده‌های جانبی نخواهد بود. همین امر به صورت مستقیم روی کاهش وزن سازه تاثیر گذاشته و در نهایت می‌تواند به کاهش هزینه منجر شود.

این که برای ساخت یک سازه فلزی از چه نوع متریال و مواد اولیه استفاده می‌شود، به کاربری سوله و همین‌طور نوع طراحی آن بستگی دارد. در همین راستا، نیازهای کسب‌و‌کار و توانایی شرکت سازنده سوله، تعیین‌کننده نوع مواد اولیه مصرفی و هزینه آن خواهد بود.

اندازه سوله

اندازه سوله عامل مهمی در برآورد هزینه ساخت این سازه خواهد بود. اما قبل از هرچیز باید به این موضوع اشاره کنیم که افزایش ابعاد سوله همیشه به معنای کاهش قیمت یا افزایش آن نخواهد بود. چرا که غیر از ابعاد سوله عوامل دیگری روی قیمت تاثیرگذار هستند و اینکه یک کسب‌وکار چنین تصوری داشته باشد که با افزایش ابعاد سوله و در نهایت خرید متریال در حجم بالاتر از قیمت تمام‌شده کاسته شده یا افزایش پیدا می‌کند، عملاً تصور درستی نخواهد بود. هر کسب‌وکاری با توجه به نیازهای صنعت خود می‌تواند ابعاد مشخصی را برای ساخت سوله مشخص کند. البته در نظر داشته باشید که مشخص کردن اندازه سوله، علاوه‌بر میزان سرمایه اولیه کسب‌و‌کار به شرایط و اندازه زمین سوله نیز بستگی خواهد داشت.

نحوه ساخت و اجرای سوله

منظور از شیوه ساخت و اجرای سوله در اصل روشی است که بر اساس آن این سازه فلزی ساخته خواهد شد. روش‌های مختلفی برای ساخت سوله وجود دارد که از آن جمله می‌توان به استفاده از پیچ و مهره و یا جوشکاری اسکلت فلزی اشاره کرد. شیوه ساخت، تعیین‌کنندۀ نوع متریال مورد نیاز خواهد بود. در نتیجۀ این امر، یعنی شیوه اجرا و اتصال بخش‌های مختلف سازه فلزی، بهای تمام شده مشخص می‌شود. به‌ عنوان مثال، اگر برای ساخت سوله به جای تیرهای فولادی از تیر با جان سینوسی استفاده شود، قاعدتاً هزینه ساخت متفاوت خواهد بود.

یکی دیگر از عمده‌ترین موارد که روی شیوه ساخت سوله تاثیر می‌گذارد، انتخاب نوع سقف است. این مساله را باید در نظر داشته باشید که نوع سقفی که برای سوله مورد نظر شما طراحی و اجرا می‌شود، تعیین‌کننده نوع و میزان متریال مصرفی خواهد بود. سقف سوله به دو دسته کلی شیب‌دار و قوسی تقسیم می‌شود. اما همان‌طور که بارها در شهرک‌های صنعتی و دیگر مراکز دیده‌اید، بالای ۸۰% از سقف سوله‌ها را شیب‌دار می‌سازند. دلیل اصلی این امر، بالاتر بودن هزینه ساخت و اجرای سقف‌های قوسی است. چرا که در این مورد میزان دور ریز ورق‌های مورد استفاده در سقف بیشتر خواهد بود. این امر به طور مستقیم روی قیمت ساخت اسکلت فلزی تاثیر می‌گذارد.

منطقه و محل ساخت سوله

از نظر بسیاری از افراد تنها ابعاد و متریال مورد استفاده می‌تواند تعیین‌کننده قیمت ساخت سوله باشند. اما اگر از نگاه کارشناسی به این مقوله نگاه کنید، متوجه موارد دیگری همچون شرایط زمین ‌ساخت سوله نیز خواهید شد.

در برخی موارد، محلی که برای ساخت سوله در نظر گرفته شده، زلزله‌خیز بوده یا مستعد وزش بادهای شدید است. در چنین شرایطی لازم است تا سازه اصلی در مقابل زلزله مقاوم شده و از طرفی توانایی تحمل بارهای وارده ناشی از زلزله و بادهای شدید را داشته باشد. بنابراین مقاوم‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود که همین امر روی هزینه ساخت تاثیر می‌گذارد.

نوع تجهیزات مورد نیاز در سوله

یکی از مهمترین تجهیزات مورد نیاز در سوله‌های صنعتی و انبارها، جرثقیل سقفی است. با توجه به نیاز صنعت، تناژ جرثقیل سقفی مشخص می‌شود. این تناژ روی نحوه اجرا تاثیر می‌گذارد به این ترتیب که اگر صنعت موردنظر نیازمند جرثقیل سقفی با تناژ زیر 10 تن باشد، برای اجرای جرثقیل می‌توان آن را به سازه اصلی متصل کرد. اما در شرایطی که تناژ جرثقیل افزایش پیدا کرده و به بیش از ۱۵ الی ۲۰ تن می‌رسد، لازم است تا برای افزایش ایمنی، سازه مستقلی برای جرثقیل ساخته شود. در نتیجه نیاز صنعت و تناژ جرثقیل می‌تواند روی هزینه ساخت سوله موثر باشد.

البته نباید این چالش اصلی را فراموش کنید که هزینه ساخت سوله گاهی می‌توانند عامل اصلی در سرعت روند اجرای طرح باشد. بنابراین بررسی کلیه جوانب پیش از اجرای طرح و اقدام برای ساخت سوله، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در همین راستا به عنوان کارفرما و صاحب کسب و کار، باید با شرکت سازنده‌ای همکاری داشته باشید که علاوه‌بر اینکه صرفه‌جویی در هزینه‌های شما برای آن‌ها دغدغه‌ای مهم محسوب می‌شود، بتوانند با کمترین هزینه بهترین نوع خدمات را به شما ارائه دهند. پولادین دژ در حوزه طراحی ساخت و اجرای انواع سازه‌های فلزی فعالیتی مستمر و طولانی داشته که پروژه‌های موفق در زمینه‌های مختلف گواه این امر است.

سوالات متداول

هزینه ساخت سوله بر اساس فاکتورهای مختلفی محاسبه می‌شود. مواردی مانند:
  • محل و شرایط زمین
  • ابعاد
  • ارتفاع
  • جنس سوله
  • نوع سوله
  • کاربری سوله
  • کاربری سوله
یکی از مهمترین تجهیزات برای ساخت و اجرای سوله صنعتی، جرثقیل صنعتی است.
عدد دقیقی برای این مورد وجود ندارد. زیرا قیمت سوله بر اساس محل ساخت، ابعاد سوله، متریال سوله و … متفاوت است.
بله! شما می‌توانید با شماره 021-78369 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.
بله. سوله سین بیم، یکی از جدیدترین روش های طراحی و ساخت سوله است که با حفظ استحکام سازه، هزینه کمتری برای ساخت نیاز دارد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدرضا حسن پور
محمدرضا حسن پور
2 سال قبل

خیلی کامل بود. فقط هزینه ساخت یک سوله چقدر میشه؟ میتونید حدودی بگید؟

مدیر سایت
مدیر سایت
2 سال قبل

سلام محمدرضا عزیز.
پاسخ دقیقی برای سوال شما وجود ندارد. هزینه ساخت سوله به عوامل مختلفی مثل مصالح استفاده شده، اندازه، محل ساخت و … بستگی دارد.
برای دریافت قیمت ساخت سوله می‌توانید با شماره 021-78369 تماس بگیرید تا همکاران ما با توجه به شرایط شما، بهترین پیشنهاد را بدهند.

محمد
محمد
2 سال قبل

توضیحات برای هزینه ساخت سوله بسیار مفید و کاربردی بود

مدیر سایت
مدیر سایت
2 سال قبل
پاسخ به  محمد

سلام محمد، خوشحالیم که محتوای ما مورد نظر شما قرار گرفته.

احمد گرگانی
احمد گرگانی
2 سال قبل

حالا نمیشه یه قیمت حدودی برای ساخت سوله صنعتی بگید؟

مدیر سایت
مدیر سایت
2 سال قبل
پاسخ به  احمد گرگانی

سلام آقای گرگانی.
همانطور که توضیح دادیم، هزینه ساخت سوله کاملا بسته به ابعاد، وزن سوله و … متفاوت است. به همین دلیل، متاسفانه امکان ارائه قیمت ثابت یا حدودی وجود ندارد.

مهدی ایمانی
مهدی ایمانی
2 سال قبل

هزینه کلی ساخت سوله چقدره؟

مدیر سایت
مدیر سایت
2 سال قبل
پاسخ به  مهدی ایمانی

سلام آقای ایمانی.
به دست آوردن هزینه کلی ساخت سوله صنعتی، به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که در همین مقاله بصورت کامل در مورد آن توضیح داده شده است.

حسین امیدی
حسین امیدی
2 سال قبل

اصلا کامل نبود،چون آخر هزینه تقریبی ساخت یک سوله رو نفرمودین

administrator
administrator
2 سال قبل
پاسخ به  حسین امیدی

با عرض سلام و احترام
لطفاً با شماره خط فروش (09010203040) تماس حاصل فرمایید، یا شماره ی خود را برای ما ارسال کنید تا همکارانمان در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x