سوله استاندارد، چه ویژگی‌هایی دارد؟

همیشه در امر سوله سازی، این سؤال مطرح می‌شود که یک سوله استاندارد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ در ابتدا باید اشاره کرد که سوله استاندارد، به سوله‌ای گفته می‌شود که تمام قوانین و استانداردهای بین‌المللی در آن رعایت شده باشد. یک سوله استاندارد، توسط واحدهای مربوط به کنترل کیفیت بازرسی می‌شود و پس از اتمام کار، گواهینامه کیفی را دریافت می‌کند و در صورت رعایت همه این نکات، به‌عنوان یک سوله استاندارد شناخته می‌شود و شناسنامه کیفی دریافت می‌کند. شاید این سؤال نیز برای شما پیش بیاید که یک سوله استاندارد، چه شرایطی دارد؟ اولین نکته که هنگام ساخت سوله باید در نظر گرفته شود، انتظارات و خواسته‌های مشتریان و همچنین نوع کاربرد سوله است. برای ساخت و طراحی یک سوله استاندارد، طبیعتاً از مصالح استاندارد سوله و تجهیزات باکیفیت استفاده می‌شود.

سوله دست دوم چیست؟

برخی از تولیدکننده‌های سازه‌های فولادی، با استفاده از ورق‌هایی بی‌کیفیت، اقدام به ساخت سازه‌هایی می‌کنند و آن‌ها را به عنوان سوله دست دوم می‌فروشند؛سوله‌های دست دوم بی کیفیت، با ورق‌های گازی که از ضايعات فولادی لوله‌های شرکت نفت و گاز به‌دست‌آمده، ساخته‌شده‌اند. بعضی از خریداران ضایعات فولاد، این لوله‌ها را خریداری می‌کنند و مجدداً با استفاده از دستگاه نورد، آن‌ها را صاف می‌کنند و باقیمتی پایین در بازار به فروش می‌رسانند. این ورق‌ها برای ساخت یک سوله استاندارد مناسب نیستند و کیفیت چندانی ندارند؛ بنابراین هنگام برنامه‌ریزی برای ساخت و طراحی یک سوله استاندارد، باید به چنین نکاتی توجه داشته باشید.

هنگام برنامه‌ریزی و آماده‌سازی نقشه و انجام مراحل ساخت سوله، رعایت نکاتی مانند استانداردهای سوله و اهمیت مقاوم سازی سوله که در ادامه درباره آن توضیح خواهیم داد، بسیار حائز اهمیت است.

متخصصین ما در شرکت پولادین دژ کاوه، که یکی از معتبردستترین و شناخته‌شده‌ترین تولیدکننده­های سازه‌های فلزی در کشور است، با رعایت تمام نکات و موارد ایمنی در پیشبرد فرآیند استاندارد ساخت سوله، نهایت تلاش خود را در جهت ساخت و طراحی سوله‌هایی مطابق با استانداردهای جهانی به کار می‌برند.

جهت دریافت مشاوره برای مراحل ساخت سوله، همچنین کسب اطلاعات راجع به ویژگی‌های سوله سبک ارزان و همچنین ساخت سوله صنعتی با استفاده از تیر با جان سینوسی، با مشاوران ما تماس بگیرید.

باید برای ساخت یک سوله استاندارد باید چه مواردی را در نظر بگیریم؟

مواردی که باید جهت ساخت اسکلت فلزی سوله در نظر گرفت، شامل مواردی نظیر بیس پلیت، فریم‌های ستون سقف، استرات، بادبند کشی کامل ستون و سقف، وال پست و تیر ریزی سقف سازه هستند. پس از در نظر گرفتن ویژگی‌های موردنظر یک سوله از دید مشتریان و نوع کاربرد آن، برای ساخت سوله باید به نکات زیر توجه کرده و این اطلاعات را در اختیار داشته باشید.

ویژگی‌های موردنیاز جهت طراحی و ساخت سوله استاندارد

از ویژگی‌هایی که باید همواره در نظر گرفت، می‌توان به ابعاد، ارتفاع، شیب و مشخصات استاندارد سوله‌ای که موردنظر مشتری است اشاره کرد. همچنین نوع کاربری سوله، میزان هزینه ساخت آن و زمانی که برای مراحل طراحی ساخت و اجرای سوله توسط مشتری در نظر گرفته‌شده است، از دیگر عوامل تأثیرگذار هستند. پس از به دست آوردن اطلاعات فوق، کار طراحی سوله آغاز می‌شود.

جهت طراحی و ساخت سوله استاندارد با بهترین کیفیت و مطابق با استانداردهای روز دنیا، می‌توانید با متخصصین شرکت پولادین دژ تماس بگیرید. اطمینان داشته باشید که تمام دستورالعمل‌ها و قوانین موردنظر برای ساخت یک سوله استاندارد، در سازه‌های تولیدشده توسط این شرکت، رعایت شده است، چراکه اهمیت طراحی و نقشه در ساخت سوله بسیار حائز اهمیت است.

یک سوله استاندارد چه شرایطی دارد؟

  • یک سوله استاندارد باید مقاومت بالایی داشته باشد.
  • تمامی استاندارد ها و تست ها ملی و بین المللی را از نظر مقاومت کششی و فشاری ،کیفیت جوش،کیفیت رنگ و… را دارا باشد و دارای نشان ملی استاندارد باشد.
  • منطبق بر آیین نامه ها و استاندارد ها و نشریه های معتبر سازمان نظام مهندسی باشد.
  • از متریال و مواد اولیه با کیفیت و استاندارد در ساخت سازه استفاده شود.
  • سوله باید در زمان تعیین‌شده توسط مشتری، آماده تحویل باشد.
  • هزینه و قیمت تمام‌شده سوله باید مطابق با توافق صورت گرفته بین طرفین باشد.
  • استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن در ساخت سوله، طبق روش‌های نوین جهانی باشد.
  • وزن سوله باید موردنظر مشتری باشد.

ابعاد سوله استاندارد

ابعاد یک سوله استاندارد بر اساس قوانین مشخصی تعیین می‌شود. رعایت قوانین و در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و نوع کاربری  بر میزان هزینه و آهنی که برای تولید سوله مصرف می‌شود، تأثیر مستقیمی دارد.

ارتفاع سوله استاندارد

ارتفاع نیز مانند عرض و طول، بر میزان آهن مصرفی و هزینه ساخت سوله تأثیر دارد. قوانین مربوط به ساخت سوله، میزان ارتفاع یک سوله را از ۴ تا ۲۵ متر تعیین کرده‌اند که این ارتفاع، معمولاً بین ۶ تا ۱۲ متر متغیر است.

شیب سوله استاندارد

شیب سوله معمولاً بین ۱۰ تا ۳۰ درصد است و سوله‌هایی که دهانه کوچک‌تری دارند، باید از شیب ۲۰ درصد و یا ۱۵ درصد استفاده کنند.

حریم آزاد آتش‌نشانی دور سوله

معمولاً در شهرک‌های صنعتی، هنگام طراحی و آماده کردن نقشه ساخت سوله استاندارد، باید حریم آزاد آتشنشانی دور سوله را طبق قوانین در نظر گرفت؛ به این معنی که حریم آزاد عبور ماشین‌های آتش‌نشانی در اطراف سوله باید محاسبه شود. این قوانین، عرض حریم آتش‌نشانی اطراف سوله را با توجه به کاربرد، فعالیت و محل ساخت آن، بین ۳ تا ۶ متر تعیین کرده‌اند و در بعضی موارد ویژه، این حریم آزاد برای تردد ماشین‌های آتش‌نشانی به ۱۰ متر نیز می‌رسد.

استاندارد سقف سوله

ارتفاع یک سوله در قسمت تاج، با توجه به میزان عرض و همچنین شیب سقف آن تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر ارتفاع ستون یک سوله 6 متر، عرض آن ۲۰ متر و شیب سقف سوله 20 درصد باشد، بنابراین ارتفاع آن در قسمت تاج، ۸ متر است؛ اما اگر عرض و شیب سقف آن بیشتر و یا کمتر شود، به همان اندازه ارتفاع تاج سوله با توجه به ستون تغییر می‌کند. معمولاً ارتفاع سوله‌ها ۸ متر است اما درصورتی‌که نیاز باشد که ارتفاع، کمتر یا بیشتر در نظر گرفته شود، می‌توان حداقل ۴ متر و حداکثر ۲۰ متر را تعیین کرد. البته ارتفاع بیشتر از ۲۰ متر نیز به‌ندرت دیده می‌شود.

در صورتی‌که تمام استانداردهای لازم جهت طراحی سوله استاندارد را در نظر گرفته‌اید، اکنون زمان نصب و اجرای آن فرارسیده است. مراحل نصب یک سوله، به نوع اجرای آن بستگی دارد. اگر سازه سوله شما به‌صورت پیچ و مهره‌ای و یا جوشی باشد، بر نحوه نصب آن تأثیر دارد. مراحل نصب، عموماً طی چند روز به پایان می‌رسد. اصولاً مراحل نصب سوله‌های صنعتی، به شرح زیر است:

  • نصب ستون‌ها
  • نصب رفترهای سوله
  • نصب پرلین‌ها و لاپه‌ها
  • گونیاسازی
  • نصب قاب‌های سوله و انجام کارهای نهایی

در طول انجام این مراحل، نصاب و یا شرکت سازنده سوله وظیفه دارد هنگام نصب ستون‌ها، به‌صورت ویژه، به مهاربندی موقتی توجه داشته باشد. در انتهای انجام مراحل ذکرشده و پس از نصب اسکلت سوله، قاب‌ها و تکیه‌گاه‌های انتهایی آن‌ها نصب می‌شوند؛ و این جا است که باید به گونیاسازی دقت کرد. پس‌ازاینکه قاب‌ها نصب شدند، نوبت به پوشش سقف سوله، دیوار آن، کف سازی و فوندانسیون سوله می‌رسد.

عملیات کف سازی سوله با اجرای سوله انجام می‌شود. کف سازی بتنی معمولاً بهترین نوع کف سازی است و پس از مرحله نصب قاب‌ها و پوشش سقف، کف سازی و فوندانسیون در سوله انجام می‌شود. ایمن‌سازی و اهمیت مقاوم‌سازی سوله بسیار زیاد است و باید توسط متخصصین این امر موردتوجه قرار بگیرد. هنگام پی‌ریزی و کف‌سازی سوله، باید قوانین و مقررات تعیین‌شده رعایت شوند. میزان بار وارده بر ستون‌ها و همچنین استحکام سازه نیز باید در نظر گرفته شود؛ زیرا بی‌توجهی به ایمن سازی سوله، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

اگر مایلید بدانید یک سوله استاندارد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، پس از آشنایی با استانداردهای تعیین‌شده برای ساخت یک سوله استاندارد، می‌توانید اقدام به طراحی و ساخت این سازه نمایید. برای آشنایی با کلیه مراحل ازجمله، مراحل ساخت سوله استاندارد، نحوه نصب سوله و همچنین استفاده از تیر با جان سینوسی (تیرورق‌هایی نازک که هزینه ساخت سوله را کاهش می‌دهند)، در ساخت سوله سبک ارزان، با متخصصین ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x